Jak zachowac zdrowie psychiczne

Jak zachować zdrowie psychiczne?

O tym, jak zachować zdrowe ciało i być odpornym na różnorodne infekcje, wiesz już chyba wszystko. A co z psychiką? Dziś o profilaktyce duszy, czyli jak zachować zdrowie psychiczne.

Dbasz o dietę, uprawiasz sport i śpisz co najmniej 7 godzin dziennie. Kilka razy w roku wykonujesz badania kontrolne, a jesienią wzmacniasz odporność, sięgając po zestawy witamin lub naturalne sposoby. A co robisz dla swojego zdrowia psychicznego? Czy wiesz, że dbanie o psychikę jest równie ważne jak pielęgnowanie ciała? Od dziś zacznij pracę nad kondycją swojej duszy!

Oto 5 zdrowych nawyków dobrych dla Twojego zdrowia psychicznego

1. Zdrowa dieta – czym się żywi Twoje wnętrze

Pełnowartościowe posiłki to podstawa dobrego samopoczucia i właściwego funkcjonowania organizmu. Podobnie jest z psychiką. Jeżeli karmisz ją „śmieciowymi” uczuciami – gniewem, zazdrością, stresem, a nie dostarczasz jej żadnego paliwa do działania, zacznie chorować.

Niezależnie od wykonywanego zawodu czy ilości obowiązków, znajdź każdego dnia chwilę przyjemności tylko dla siebie. Może być to poranna kawa w ulubionym kubku, po której wpadniesz w wir zadań do wykonania, dobra książka czytana w drodze do pracy, morderczy trening czy manicure w zaciszu własnej łazienki. Drobne czynności wykonywane tylko dla siebie i dla własnej przyjemności pozwalają odciąć się od stresów i zapomnieć o trudnościach, poprawiając smak dnia codziennego.

2. Bądź aktywny – uśmiechaj się

Brzmi banalnie? Śmiech to zdrowie.  Uśmiech na „dzień dobry” do sąsiada czy szefa – również. Może być to uśmiech radości z powodu nowego odcinka ulubionego serialu lub uśmiech wzruszenia na widok ukochanego wnuka. Przez tydzień, każdego wieczora zadaj sobie pytanie: „Co mnie dziś rozśmieszyło? Co mnie uszczęśliwiło?” i  sprawdź, czy na pewno w Twoim życiu jest miejsce na pozytywne emocje. Jeżeli tych sytuacji jest za mało, wróć do punktu pierwszego i zacznij działać.

 

Jak dbac o zdrowie psychiczne

3. Wzmacniaj zdrowie psychiczne, czyli łap momenty

W natłoku problemów z przeszłości czy gdybania zapominamy żyć tu i teraz. Ciągłe rozpamiętywanie, zamartwianie się i wzbudzanie w sobie niepokoju jest bardzo szkodliwe dla naszej psychiki. Zamiast myśleć o przeszłości i przyszłości, bądź w tej chwili. Doceń każdą sytuację – spacer z psem, zabawę z dziećmi czy czytanie artykułu w sieci. Codzienne, małe radości budują psychiczną odporność, dzięki której trudne wydarzenia nie powalą Cię.

4. Odpoczynek dla zachowania zdrowia psychicznego

Odpoczynek dla higieny psychiki to nic innego jak popularne „wrzuć na luz”. Perfekcjonizm to jedna z głównych przyczyn stresu i zaburzeń psychicznych. Ciągła praca na najwyższych obrotach, stawianie sobie poprzeczki zbyt wysoko i ostra krytyka samego siebie w momencie porażki to spirala negatywnych emocji, które psują zdrowie psychiczne. Pozwól sobie na słabość i pogódź się z ograniczeniami, których nie da się przeskoczyć. Twoja psychika będzie Ci wdzięczna za życie nieidealne, ale spokojne.

5. Rozmawiaj w ramach profilaktyki

Przejrzenie się w oczach drugiej osoby to najlepsze badanie profilaktyczne. Rozmowa z przyjacielem czy bliskim członkiem rodziny to prawdziwe oczyszczenie dla duszy. Nie bój się rozmawiać o sprawach trudnych, troskach czy lękach. Inne spojrzenie na tę samą sprawę postawi ją w nowym świetle. Jeżeli nie masz komu się zwierzyć, zwróć się o pomoc do specjalisty. Rozmowa z psychoterapeutą to nie wstyd, a zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć” dotyczy również zdrowia psychicznego.

Podejmiesz wyzwanie?

2 lata ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *