Co jeść i pić w upały – dieta na lato

Tegoroczne lato przyszło dość wcześnie, piękna i gorąca wiosna za nami, więc możemy liczyć na co najmniej kilkanaście upalnych dni. Co jeść i pić w tym okresie? Jaką dietę ustawić, aby być w pełni sił w upalne dni? Nie jest żadną tajemnicą, że przy naprawdę wysokich temperaturach ochotę na jedzenie mamy trochę mniejszą. Co zrobić, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników?

Warzywa i owoce. Warto spożywać je przez cały rok, najlepiej w dużych ilościach, ale w lato przy wysokich temperaturach warzywa i owoce są wskazane szczególnie. Postaw na sałatki albo dodaj więcej surówki niż robisz to zazwyczaj. Owoce takie jak arbuz czy gruszka fantastycznie spełnią się jako odpowiedź na nadmierne pragnienie, którego przecież na pełnym słońcu nie brakuje. Arbuz podziała dodatkowo chłodząco na nasz organizm i uzupełni płyny. A czosnek – choć może nie brzmieć jako idealne rozwiązanie na lato – sprawia, że nasz organizm zaczyna się wychładzać. Jeśli go lubisz, w ciepłe dni nie odmawiaj go sobie.

Tłuste potrawy. To zdecydowanie nie jest najlepszy pomysł w upalne dni. Oczywiście nie należy ich sobie odmawiać całkowicie, ale dania, które będziemy bardzo długo trawić warto zminimalizować. Czasem oczywiście najdzie nas ochota na soczystą wołowinę, ale raczej powinniśmy ją w bardzo gorące dni ograniczać.

Jogurty. To z kolei bardzo dobry pomysł! Jak już mówiliśmy – w upalne dni trawienie idzie nam gorzej. Jogurty nam w tym pomogą, a przy okazji orzeźwią. Jeśli dodamy do jogurtu świeże owoce, wyjdzie nam całkiem fajny posiłek, którym można zastąpić kuszące sięgnięcie po fast-fooda.

Pierwsze i drugie danie. Zamiast gorącej zupy, zdecydujmy się na chłodnik. Przy przygotowaniu drugiego dania zrezygnujmy z panierki, zastępując ją przygotowaniem bardziej zdrowej potrawy – na przykład kurczaka gotowanego na parze. Dodajmy również odrobinę więcej soli niż zazwyczaj, ponieważ w gorące dni tracimy dużo więcej soli niż zazwyczaj.

Woda, woda, woda i elektrolity. Jeśli uprawiamy jakiś sport, to oczywiście trudno nam z niego zrezygnować w gorące dni. Jeśli mamy trening właśnie w jeden z takich dni, warto zaopatrzyć się dodatkowo w elektrolity, które pomogą uzupełnić poziom soli w organizmie po wysiłku. Ale elektrolity warto wypić nawet po relaksacyjnej przejażdżce na rowerze lub na rolkach. Nawet jeśli nie będziemy tego odczuwać, nie znaczyć to będzie, że nie trzeba wyrównać poziomu soli.

Niezależnie od pragnienia w bardzo gorący okres powinniśmy wypijać co najmniej 2 litry płynów, a najlepiej wody mineralnej. Jeśli najdzie cię ochota na sok, może lepiej, aby był to sok ze świeżo wyciskanych owoców zamiast tych ze sklepów z dużą ilością cukru? Jeśli wychładzasz napoje lub wodę, pamiętaj, aby nie wychładzać jej za bardzo, bo może zakończyć się to przeziębieniem.

Alkohol. Uważaj również z alkoholem. W gorące dni dużo szybciej się upijesz i odwodnisz, lecz jedno zimne piwko jeszcze nikomu nie zaszkodziło. Wszystko jest dla ludzi, byle korzystać z tego z głową. Niezależnie czy jest zimno, czy ciepło.

2 lata ago

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *